Salı, Şubat 01, 2005

"Yakınım bir müşteri temsilcisiyle evlensin mi ?" [Daha önce, Media Cat dergisinde yayınlandı.]

Bir yakını ‘müşteri temsilcisi’ bir gençle ile evlenmeyi düşünen, ama reklamcı bir arkadaşı (!) ‘reklamcı milletine güven olmaz, hele müşteri temsilcisiyse’ dedi diye kafası karışan kişiye :

Hmm ! Bana birinin özellikle bu köşe için oturup yazdığı bir hikaye gibi geldi, kusura bakmayın :

1. Hangi devirdeyiz ? Kız verilecek adamın kişiliğinden, kafa yapısından çok mesleğine mi bakılıp karar veriliyor nasıl biri olduğuna ?

2. Evlenme çağına gelmiş, eğitimli bir insanın eş seçme kararını [çok büyük bir terslik yoksa] büyükleri mi onaylıyor hâlâ ?

3. Kendisi de reklamcı olan arkadaşınız, nasıl olup da size ‘müşteri temsilcilerinin adam olmadıkları’ türünden şeyler söyleyip, evlenmeyi düşünen iki gencin kaderiyle oynuyor ? Kendisi bekar, daha doğrusu evde kalmış biri mi ? Yoksa evli ama reklamcı olduğu (!) için berbat bir eş mi ?

Hadi oyunu sürdüreyim : Aile büyüğü olmanın tadını illâ çıkaracaksanız, sorun soruşturun bakalım oğlan kimlerdenmiş, soyu sopu düzgün mü, huyu suyu iyi mi... Ama abartmayın, işi bir pazar araştırması şirketine havale etmeyin !

Olmadı, alın yakınınızı ve evlenmek istediği arkadaşını, bir yemeğe gidin. Uygar insanlar gibi tanışın, sohbet edin. Örneğin yanıltıcı reklamlar konusunda ne düşündüğünü, reklamverenin konkur açma alışkanlıklarını nasıl karşıladığını, sorun.

Değerlendirin, görün, aklınıza kurt düşüren reklamcı arkadaşınızdan daha mı az saygın damat adayı genç... Yakınınıza şimdiden mutluluklar dilerim.


Haluk Mesci

NOT : Bu dostumuz daha sonra bir mesaj atarak teşekkür etti ve arkadaşının oyununa (şakasına ?) kurban gittiğini düşündüğünü belirtti.

Ajanslara ilişkin sorular... [Daha önce Media Cat dergisinde yayınlandı]

- Ajansımdan ısrarla alternatifli çözüm önerileri istesem de, onlar hep tek öneri ile geliyorlar. Çok ısrar ettiğimde kendi önerilerinin yanında alternatif olmuş olsun zihniyetiyle kabul olmayacağı baştan belli seçenekler sunuyorlar. Sizce ne yapmalıyım ?

Hmm ! Yazdığınız kadar bilgiden çıkarmak çok sağlıklı değil ama ajansınızla çalışma sürecinizde eksik aşama var sanki : Çalışmalarda, önce strateji alternatifleri ve bunlardan çıkabilen kavram alternatifleri görseniz daha sağlıklı bir ön adım olur. Bunların tartışılması ve gerçekten birbirinden farklı ikisini asıl yaratıcı geliştirme için seçseniz, sonradan sürprizle karşılaşma olasılığı azalır. Süreç daha sağlıklı bir takım çalışmasıyla ilerler ve daha verimli olur. Müşteri için brifi verme, soruları cevaplama, sonra sürpriz yaratıcı çalışmayı görene kadar karanlıkta bekleme ekolü çok eskilerde kalmış olmalıydı.

Haluk Mesci

- Ajansımı yeterince hızlı çalıştıramıyorum. Verdiğim işin sonuçlarını görmek çok uzun süre alıyor. ajansımız bizim tempomuza ayak uyduramıyor. Ne yapayım ?

Darılmayın ama, ‘hız’ görece bir kavram. Ajansınızın yavaş kaldığı sonucuna varmadan önce, bir an eğri oturup doğru düşünmenizi önerebilir miyim :

İşleri akşamdan sabaha istemediğinizden emin misiniz ? (Gözlerimin içine bakın bakiim !) İşi-konuyu yeterince hazmetmek, düşünmek, araştırmak, tartışmak, sınamak, uygulamak, gerekirse işin selameti bakımından herşeyi çöpe atıp baştan başlamaya yetecek zamanı veriyor musunuz ajansınıza ? Hangi dönemlerde reklam yapacağınızı çok önceden planlıyorsunuzdur herhalde, ajansınıza da ileriye doğru zaman veriyor musunuz ? (Standart önemde bir kampanya çalışmasının en az 4 ila 6 hafta zamana ihtiyaç duyduğunu biliyor musunuz ?)

Gerektiğinde, işi parçalara ve aşamalara bölerek görmeyi ve ara onaylar ya da feedback’ler vermeyi çalışma yöntemi olarak denediniz mi ?

Eğer onlara bütün bu olanakları sağlıyorsanız ama gerçekten yavaş kalıyorlarsa, işinize bakan takımla, olmadı ajansın üst yönetimiyle bir değerlendirme-dertleşme toplantısı yapın. Onlara, somut örneklerle, ama suçlamadan, gecikmeleri ve sonuçlarını gösterin. Nedenlerini birlikte değerlendirin. Çarelerini arayın.

Geliştirdiğiniz ortak çözümlere şans tanıyın. Feedback’i eksik etmeyin. Üst yönetimi bilgilendirin.

Yine gelişme yoksa, son olarak, ajans yönetiminden, işinize yeni bir takım tayin etmesini isteyin. Bütün bunlar olurken işler daha beter gecikmeye başladıysa, patron sizi kovmadan veya rakipler sizi batırmadan beni arayın, yeni bir ajans seçmenizde yardımcı olalım.

Haluk Mesci

- Mevcut ajansımla uzun süredir birlikteyiz. Çıkan işlerden de memnunum. Fakat piyasadaki diğer reklam ajanslarından sık sık kendileri ile çalışmamız için talepler geliyor. Bunları nasıl bertaraf edeceğimi bilemiyorum. Sizce ne yapmalıyım ?

Birkaç şey yapabilirsiniz.

1) Mevcut ajansınızla, uzun süredir, sizi memnun eden işler çıkardığınızın farkında olmayan veya olmak istemeyen bir ajansı hiçe sayabilirsiniz. Bunu da kendilerine açıkça söyleyebilirsiniz.

2) Bu tür yerlere verilmek üzere standart bir cevap geliştirebilir, her seferinde mevcut ajansınıza da bir kopya yollayabilirsiniz.

3) Ajansınızı da haberdar ederek, size çalışma teklif edenleri ziyarete gidebilir, ajansınızdan memnun olduğunuzu ama nezaket gereği çay içmeye gittiğinizi belirtebilirsiniz. Daha ilginç olsun isterseniz, ziyarete, mevcut ajansınızı da götürebilirsiniz.


Haluk Mesci