Pazar, Kasım 13, 2005

Rumuz : Mustafa f – “Yeni sözler söyleme zamanı...”

Hem "Ajans gelirlerinin hali ne olacak ?" konulu yazıyı hem de sizin cevabınızı okudum.

Türkiye'nin en çok reklam veren şirketlerinden birinde çalışıyorum. Reklamveren tarafında ve bu işlerden sorumlu biri olarak yazınızın son bölümünde ifade ettiğiniz gibi "Türk reklamcılığında bir rönesansa fena halde ihtiyaç var ve harekete geçme zamanı, yarın veya öbür gün değil. Şimdi. Bugün." diyenlerdenim.

Ajans yöneticimizin kendi tarafından gördüklerini saygıyla karşılıyorum bununla beraber bu taraftan görünenler de pek iç acıcı değil. Sıradan işler için istenen yüksek bütçeler, üzerinde önemle durduğunuz yaratıcı çalışma yerine tamamen para odaklı yaklaşımlar, ben bilirim havaları, şeffaf olmayan ilişkiler reklamverenleri de bir noktaya doğru götürmekte.

Sektörümüz neden bu duruma düştü ? Ve bu sorunu nasıl bir fırsat olarak değerlendirebiliriz ? Yeni sözler söyleme vakti geldi de geçiyor. Bu konuda siz "üstad"ların üzerine çok iş düşüyor.

* * * * *

Hmm ! Reklamverenlerin de sektöre-mesleğe ilişkin görüş alışverişine katılması çok heyecan verici. Yazdığınız için özellikle teşekkür ederim.

Mesajınız o kadar net ki, yorum eklemeden aynen koyuyorum.

2006’da bir Türkiye Reklam Forumu –ya da biçimi, teknik işleyişi ne olacaksa- toplamayı ve orada pazarlama iletişimini her yönüyle ama dürüstçe tartışmayı ve herkes için, ülkemiz için yepyeni bir sayfa açmayı tekrar öneriyorum. Bu konuda herkesin desteğine ihtiyaç var.

Rumuz : Durum vahim görünüyor – “Meraklardan bir merak..."

Ben genç bir mimarlık öğrencisiyim. Bu sezon başladım üniversiteye. Fakat uzun müddettir birçok şeye olan meraklarım arasından reklamcılığa olan merakımın ağır bastığını farketmeye başladım. Yalnız farketmesi çok daha kolay bir engel var karşımda. Sektöre nasıl dahil olabileceğim hakkında en ufak bir fikrim yok ve bu durum çok canımı sıkıyor. Sonuçta günümüz eğitim sisteminde geri-dönüş minimum olanaklara çekilerek bizlere fazla pişmanlık fırsatı bırakmıyor ve bunu birçok haklı sebeple savunmasını da yapabiliyor, arz-talep meselesi.

Benim ricam en azından bana ve benim gibi heyecanlılara, kendine güvenenlere böyle bir yol için eğitim açısından bir alternatif yol önerisi. Kendimi geliştirmeyi seviyorum ve ders vererek kazandığım paranın tamamına yakını fahiş fiyatlardaki kitaplara gidiyor. Demek istediğim reklam yazarlığının entellektüeliteye ne kadar bağlı olduğunu biliyorum ve kitap okuma alışkanlığım bu bilgiyi edindiğimin çok daha öncesinde bir zamana denk geliyor.Yani kişisel gelişim benim için hayatımı anlamlı kılan yegane faktör.

Yaratıcı yazıyla da gerçekten uzun bir müddettir uğraşıyorum. Her ne kadar bu sistemde uzun sayılabilecek süre harcanması gerekenin yanında komik kalıyorsa da, dedim ya, profesyonel olarak reklamcı olmak istiyorum. Bazen okuyorum gazetelerde ve reklamcılıkla ilgili çeşitli workshopları duyuyorum. Ama hala net bir yol bulamıyorum.

Durumuma yapıcı bir öneriniz olabilir mi acaba?

* * * * * *

Hmm ! Genç dostum, yazınla ilgili bazı dertlerimi de ben yazayım sana :

Yaratıcı yazıyla uzun süredir uğraşan biri için fazla aceleci –ve Internet dikkatsizliğiyle- yazıyorsun, aman dikkat !

- Genç bir yazar (veya reklamcı adayı) için, ‘müddet’ sözcüğü ihtiyar kaçıyor.
- Aynı cümle içinde iki kez ‘merak’ kullanmışsın, yanlış değil ama güzel de değil.
- Entellektüelite diye bir sözcük var mı bilmiyorum. Yoksa, hayırlı olsun.

Kendini yetiştirmek, reklamcılık alanına girmek konusunda burada ve çeşitli yerlerde öneriler sundum. Daha önce yazanlara verdiğim cevapları okumanı rica ediyorum.

Eğitimle ilgili olarak önereceğim tek ‘resmi’ yer, Reklamcılık Vakfı :

http://www.rv.org.tr

Eğitimlerini inceler, uygun olanına katılabilirsen, çok yararlanırsın.

Hangi okulda öğrenci olduğunu yazmamışsın ama orada kütüphane olanaklarından, varsa konuk öğrenci olarak veya ek ders biçiminde alınabilecek derslerden de yararlanmayı düşünmelisin.

Yabancı dil, özellikle İngilizce biliyorsan, web’de bir sürü materyal var. Fahiş kitaplara yığılana kadar onlardan da yararlanmayı bir sisteme bağlaman iyi olabilir.

Kafana takılan, merak ettiğin, tartışmak istediğin şeyler olmaya devam edecektir. Bana yazmayı sürdürebilirsin. İlgilendiğin, güvendiğin için teşekkürler.

Cuma, Kasım 11, 2005

Bursa, Türk reklamcılığında rönesans...

Sayın Haluk Mesci

Reklam ajanslarının gelirleri ile ilgili yazınızı keyifle okudum. Ben Bursa’da bir reklam ajansı sahibiyim. Ajansım 3 yıl önce kuruldu. Şu an cirosu, personel sayısı ve kalitesi (15 kişi, ağırlıklı iletişim fakültesi ve güzel sanatlar mezunu ), müşteri protföyü (genel olarak ulusal) açısından ajansımıza Bursa’nın en büyük ajansı diyebiliriz. İletişim sektöründeki, özellikle reklam sektöründeki kirlenmeden, özellikle de ehil olmayan kişilerin ev hanımlığından kurtulmak için bu işe girmelerinden son derece rahatsız oluyoruz. Bu kirlenmeden belki de kendi ilimiz içinde en az etkilenen kurum da biz olduğumuzu söylemek isterim. Benim esas kaygım, bu kişilere bir şekilde inanan özellikle Anadolu’daki müşterilerin markalaşmak adına attıkları ilk adımlarda hüsrana uğraması ve sektöre karşı çok olumsuz düşüncelere sahip olmalarıdır. Diğer bir nokta da bizim gibi kazandığı parasını tekrar kalifiye personele yatırmak ve bu kişilere hak ettiği ücreti ödemek isteyen kurumların da, bu kirlilik içinde hedeflerine ulaşamamasıdır.

Bahsettiğiniz Rönesans en kısa sürede yapılmalı sizinle hemfikirim. Biz bu konuda üzerimize düşeni hem fikir, hem de gerekirse maddi olarak yapmaya hazır bir kurumuz. Bu Rönesans’ı başta siz olmak üzere sizin gibi kişilerle önce Bursa’da başlatmayı öneriyorum. Daha küçük fakat İstanbul’a çok benzer bir model. Daha kısa sürede tamamlanıp sonuçlar gözlenebilir. Bizim tek başımıza bir şeyler yapmamız çok mümkün değil elbette, dolayısıyla Bursa’da Rönesans girişimi için desteğe ciddi ihtiyacım var. Bunun için, gerekirse tüm maddi olanaklarımızı zorlayıp, tüm masrafını kurumumuzun karşılayacağı bir İletişim zirvesi düzenleyip, bu zirvede reklamverenlere çağrılarda bulunmak istiyoruz. Bu işin başlangıç noktası olacaktır. İkinci aşamada en çok üzerinde durduğumuz konu; Bursa Reklam Verenler Derneği’ni kurdurabilmek. Daha sonrasında sizin gibi sektör öncüleri, reklamverenler ve reklam ajansları bir arada farklı çalışmalara imza atabiliriz.

Konuyla ilgili düşünceleriniz heyecanla bekler, sizi Bursa’ya davet ederim

Saygılarımla    


Özgür Tuncel
Argos Brand Partner – Bursa
Tel: (224) 224 20 33
Fax: (224) 224 26 34