Cumartesi, Eylül 03, 2005

Rumuz 'Çekirge' : "Kendimi geliştirmek istiyorum..."

Benim sorum diğer arkadaşların ki gibi karmaşık yada sanırım onlar kadar ciddi değil. Ben reklamları çok seviyorum, reklam senoryaları yazarım hep kafamda. Otobüste, yürürken her an aklıma gelebiliyor, yaratıcı olduğumu düşünüyorum. N'olur bana iş bulun demiycem elbette. Kendimi geliştirmek için neler yapabilirim. İsranbul Üniversitesi Psikoloji bölümü 3. sınıfa başlıyorum bu sene. Ne yapabilirim? Neleri okumalıyım? Media Cat yayınları demişsiniz bir iki yerde bakıyorum 15 günlük dergileri dünya para. Öğrenciyim bu paraları verebileceğimi zannetmiyorum. "İyi o zaman senden bir halt olmaz demiyorsunuzdur" umarım. Okulum kütüphanesinde ise yeni kitap girmiyor ki kaldı ki dergi girecek!! (hemde bizim okulda olmayan bir bölümle ilgili yayın) Bilgi Üniversitesi'nde derslere girebilir miyim acaba? Yada Reklamcılık Vakfı'mıdır basvurulacak tek yer? Bir de sene içerisinde düzenlenen organizasyon, reklamcılıkla ilgili yarışma türünden faaliyetler var mıdır ? Bu sene Ruffless'ın yarışması için yazmıştım bir iki senaryo ama gönderemedim, size göndereyim belki okursunuz, okumasanızda önemli değil(ekledim). Bunlarla ilgili bilgiyi nereden elde edebilirim? Kendimi nerelerde gösterebilirim, aldığım psikoloji eğitiminin de yararı olur mu sizce? Bnun yararı elbette bana bağlıdır ama sizin görüşünüzü bilmek isterim. Birde master veya doktoroda reklamcılık üzerine eğilebilir miyim acaba? Bu bana gelecek için ne katar?

Buraya kadar vakit ayırıp okuduğunuz için teşekkür ederim, bilgilendirirseniz sevinirim. Kendimi geliştirmek isteyen, aç bir çekirgeyim sadece yada cekirge adayıyımdır...

-----

Hmm ! Çekirge, darılma gücenme, baştan söyleyeyim ki bu Türkçeyle, bu dikkatsiz imlayla reklam yazarı veya yaratıcısı olunmaz. Hadi bir bölümü Internet bağlantılı ama sana yabancı bir bilgisayarda yazmaktan oldu desek, büyük bölümü öldürücü bir özensizlik taşıyor. Ayrı yazılması gerekirken bitişik da’lar, de’ler, midir’ler; bitişik yazılması gerekirken ayrı yazılan ki'ler, cümle düşüklükleri vb insanın içini acıtıyor.

İkinci diyeceğim, reklam filmi (veya ilan) yazmak için, uğrunda reklam yazılacak ürünün-hizmetin-markanın pazardaki ve/veya o andaki reklam ihtiyacının ne olduğunu bilmek gerekir : Dışardan gazel reklam yazmak ve o markanın gerçek hayatta işine yarayacak bir şey tutturma şansı, lotoda veya milli piyangoda büyük ikramiyeyi kazanma olasılığından bile düşüktür. Ruffles yarışmasının şartnamesinde ihtiyaç belirtilmiş miydi ? Belirtilsin belirtilmesin, bu tür yarışmaları, halkla ilişkiler faaliyeti olarak düzenlediklerini, reklamlarında işlerine yarayacak bir şeyler gelmesini beklemediklerini düşünmek yanlış olmaz. (Senaryolarınızı okudum : Amatör bir meraklı elinden çıkmış olduklarını belli eden bir çok yanları olmasına rağmen, yine o amatörlüklten-meraktan kaynaklanan naiv bir hoşlukları yok değil. Ama o kadar. Markanın ihtiyacı bir yana, bırakın yayınlanır hale gelmelerini müşteriye sunulur hale gelmeleri için bile üzerlerinde çalışmak gerekir. O da, bu tür yaratıcı çalışmalarda çıkan başka fikirler lehine karar verilmezse...)

Yani, 'kendimi geliştirmek istiyorum' saptaman çok yerinde. Kendini madem yaratıcı buluyorsun, ileride bu yanınla iş yapmak istiyorsan, üniversite yıllarını en iyi biçimde kullanmalı ve zengin bir alt yapı-birikim edinmelisin.
Zaten onu da sormuş, ne yapmalıyım demişsin.

Ne yazık ki değişik bir şey öneremeyeceğim : Çok okumak gerek ! Yaratıcılık, reklam, yazarlık, senaryo yazma teknikleri, edebiyat, sinema... Ne bulursan. Okulunuzun kütüphanesini özel olarak görmedim ama yeni kitap girmiyorsa bile eski kitaplar olsun yok mu ? Reklam kitabı, senaryo yazma kitabı, pazarlama kitabı ? Biraz dedektiflik yapın bakalım. Madem İstanbul'da okuyorsunuz, Reklamcılık Vakfının seçme kitaplardan oluşan güzel bir reklamcılık kitaplığı var, kalkın gidin, oturup okuyun, notlar çıkarın. Bunu yaparsanız, bana bildirin, ben de size ayrıca notlar, okuma materyali vs göndereceğim söz. Media Cat dergisi dünya para demişsiniz. Aylık bir dergi için pahalı olmasa gerek aslında. İki arkadaş ortaklaşa alın. Sigara içiyor musunuz ? Sigaraya ayırdığınız paraya acıyın, onun yerine dergi-kitap alın. Media Cat’in yayıncısı, bildiğim kadarıyla, reklam ve pazarlama kitaplarını üniversite öğrencilerine indirimli veriyor. Üniversitesinizin kitaplığına bir sorun. Bilmiyorlarsa, siz yazın Kapital’e... Derdimvar’a yazanlara daha önce de önerdiğim gibi, okunmuş kitapçılardan da ucuz kitap bulmak mümkün : Avcılığa çıkmayı ihmal etmeyin.

Yabancı dil bilginiz ne durumda ? Başka dildeki kaynaklardan yararlanmak için, onu da geliştirmeniz iyi olur. Türkçe, telif ve çeviri kitaplar son yıllarda arttıysa da, dergiler, haberler, Internetteki kaynaklar hâlâ İngilizce vb.

Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesinin çok güzel bir reklam sitesi var bugüne kadar incelemediyseniz mutlaka inceleyin :
http://ilef.ankara.edu.tr/reklam/

Reklam ve tasarım-grafik konusunda bir başka güzel blog Elma + Alt + Shift :
http://elmaaltshift.blogspot.com/

Reklam tartışmalarının değerlendirmelerinin yapıldığı diğer web sitelerini de (Reklamlar.tv, Reklams.com güzel siteler) izleyin, forumlara katılmaya bakın. Adforum.com büyük çapta paralı ama her gün girebilirseniz, birkaç yabancı reklam filmini parasız izleyebilirsiniz. Bulabildiğiniz kadar çok reklam filmi izleyin, basın ilanı, açıkhava reklamı inceleyin. Notlar tutun. Eleştirilerinizi, aklınıza takılanları, küçük bir deftere yazın.

Başka üniversitelerde reklam derslerine girip giremeyeceğiniz büyük ölçüde o okula ve o dersin hocasına başvurup öğrenmenizi gerektirir. Aslında, gerçek bir öğrenme isteklisini hiçbir hocanın geri çevireceğini sanmıyorum.

Master veya doktora yapmak, iş alanından çok akademik ortamda işe yarıyor düşüncesindeyim. Üniversite diplamasına bile bakmıyoruz çoğu kez kişinin. Ne okuduğuna, ne kadar zeki ve kültürlü olduğuna, kendisini ne kadar yetiştirdiğine, konuyla ilgili nasıl düşündüğüne daha çok önem veriyoruz. Başka türlü söylersek, master veya doktora yapmaya değil, üniversite eğitiminizi en iyi biçimde yapmaya bakın.