Pazar, Nisan 09, 2006

Rumuz 'K' : "Kimse kabul etmezse deneyimi nasıl kazanacağız ?"

Ben büyük bir ajansta yaptığım 5 aylık metin yazarlığı stajım dışında, iletişimin farklı alanlarında başka stajlar da yaptım. Maalesef bütün bu stajların reklam yazarlığında yetersiz olduğunu da biliyorum ve kabul ediyorum. Üniversiteden yeni mezun oldum ve sıfırdan başlamam gerektiğini anlıyorum ama öğrenciyken yaşadığım "stajyer sadece ayak işlerini yapar" zihniyetinden çok çektiğim için yine stajyer olarak başlamaya korkuyorum. Sizce ne yapmam gerekir? Yani metin yazarı olmak isteyen biri olarak stajyerlikten başlamam gerekiyorsa, tabiiki yine staj yaparım ama nasıl bir araştırma yapmam lazım, para almasam bile bu yerin nasıl gerçekten birşeyler öğrenebileceğim bir yer olduğunu bileceğim. Deneyim deneyim deniyor ama kimse kabul etmezse nasıl deneyim sahibi olacağız. Staj için çok küçük bir ajansta mı başlamak lazım, deneyim bu şekilde mi kazanılır ?

------

Ed McCabe reklam için ‘hamamböceği moteli’ diyor. Hani şu evlerde köşe bucak konan plastik böcek yakalayıcılar var ya, onlardan söz ediyor. “Check in yapabilirsiniz, ama asla check out edemezsiniz.”

Şu anda ne iş yapıyorsunuz, yapıyor musunuz bilmiyorum. Para durumunuz iyi mi bilmiyorum. Bakmak zorunda olduğunuz kişiler var mı bilmiyorum. Cevaplarınız ne olursa olsun, bir şeyleri bırakıp, başka zorlukları göze alıp, reklam sevdası peşine düşmek için yakıcı bir aşk duyuyor olmak gerek. Yalnız, ayrı yazılması gereken bir ki’yi, birşeyler'i bitişik yazmışsınız ki, bir yazar veya yazarlık talibi için affedilemez şeylerden yazım özensizliği... Aman dikkat !

Birileri ne pahasına olursa olsun staj adı altında çalışmaya razı olduğu sürece birileri de bunu suistimal edecek. 5 ay staj mı olur ? Sizi boğaz tokluğuna, yani anayasaya aykırı ‘angarya’ tanımı içinde çalıştırmışlar resmen. (Buna rağmen hâlâ reklam yazarı olmayı düşlüyorsanız, Ed McCabe’in benzetmesi hiç de yanlış değil.) İşte bu nedenle küçük ajanslar sizi daha çabuk kabul edebilirler. Ama oralarda ne öğrenilir bilmem. Büyük ajansların ise staj taleplerinden başı – gözü dönmüştür. Zor seçerler, seçmek istemezler, vb. Bütün bunlar yerine, Reklamcılık Vakfının Yazokuluna gitmeyi planlasanız, kendinizi orada birilerine gösterip, öyle bir yerlere girmeye baksanız daha anlamlı bir iş yapmış olursunuz bence. Yazokulu da ucuz değil ne yazık ki. Yani parayı üste vermek gerekiyor. Ama, işte...

Metin yazarı olmak için yazmadan duramaz biri olmak gerek. Öyle misiniz ? Umarım diploma zoruyla reklam yazarı olmak gerektiği sonucunu çıkarmamışsınızdır. Öyleyse, yazı yazmak size azap gibi gelebilir. Stajlarınızda görmüşsünüzdür, reklamcılık, sadece fikir ‘bulmak’ filan değil zira. Yazarlık da aslında ağır işçilik.

"Yine staj yaparım ama nasıl bir araştırma yapmam lazım, para almasam bile bu yerin nasıl gerçekten birşeyler öğrenebileceğim bir yer olduğunu [nasıl] bileceğim [?]" diye okuduğum cümlenizin gerçekte tam ve kesin bir cevabı yok ama şunları sıralayayım yine de :

1. Önceliği mümkün olduğunda Reklamcılar Derneği üyesi ajanslara vermeye çalışın
2. Reklam sektöründe adı geçen birileri orada çalışıyor mu önceden saptamaya bakın, onlara doğrudan ulaşabiliyor musunuz, bir deneyin.
3. Size ne önerdiklerine dikkat edin : Ebedî stajyerlik kokusu aldığnız yerlerde durmayın
4. Koşullarınız, ihtiyacınızı siz söyleyin. Bakalım tavırları ne oluyor
5. Reklamcılar Derneğine yazın, staj konusunda yardımcı olup olamayacaklarını öğrenin.
6. İnsan Kaynakları eklerindeki ilanları izleyin. Belli bir kurumsal tadı olanlara, koşullara uymasanız bile bunu dürüstçe belirterek yazın. Çalışmayı önerin.

Bütün bu dediklerim derdinize ne çare olur, olur mu bilmiyorum. Öncelikle sizin bir görüş sahibi olmanız daha doğru. İyi düşünün.