Cuma, Haziran 09, 2006

Rumuz : "Stajyer' - Nasıl kısaltırım

20 yaşında bir üniversite öğrencisiyim.Yaklaşık 2 senedir reklamcılık konusunda bilgi topluyorum. Amacım iyi bir reklam yazarı olmak.Bloglardan tutun da iş ilanlarına varana dek reklamcılıkla ilgili pek çok kaynağı inceliyorum.

Bir ajansın stajyer aranıyor ilanını görünce başvurdum ve kabul edildim. Ajans beni 3 ay boyunca deneyecek. Reklamcılıkla ilgili kitaplardan (en son Beni Seç'i okudum) öğrendiğim kadarıyla stajyerlik emek sömürüsü olarak görülüyor.
Bunu mülakatta da belirttiler zaten.

Benim üç adet sorum var:

İlk olarak ajansa kabul edilmem ve reklamcılık dünyasına girebilmem için neler yapmamı tavsiye edersiniz?

İkinci sorum ise 3 aylık staj süresi uzun mudur? Görüştüğüm yetkili üzerine basabasa bu üç aylık sürenin bir gün bile uzamayacağını üç ay sonunda bana ya seninle çalışmak istemiyoruz diyeceklerini ya da kimlik fotokopimi muhasebeye verip çalışmaya başlamamı isteyeceklerini söyledi. Ben bu üç aylık süreyi ne yaparsam kısaltırım? Nasıl ajansa kabulümü sağlayabalirim?

Son sorum ise reklamcılık konusunda MediCat yayınlarının birçok kitabını okumuş ve alt-orta seviyede İngilizce bilen birine hangi kitapları okumasını tavsiye edersiniz? (Bu arada ajansta ajansın geniş bir kütüphanesinin olduğu ve benim kendimi geliştirmem için bu kütüphaneyi mutlaka kullanmam gerektiği söylendi)


- - - - - - -

Hmm ! Yürek sızlatan şu malum durumlardan biri daha ! Canım kardeşim, güzel çocuğum, üniversite ikide okuyorsun ama yine de gençliğine ve deneyimsizliğine -hadi temiz kalpliliğine diyelim- kurban gidiyorsun sanki...

Yahu ‘stajyer aranıyor’ diye ilan mı olur ? Bir düşünsene ! Zaten adamlar da belirtmişler görüşmede, ‘bu ucuz işgücüdür’ diye... Ne ucuzu, sudan ucuz ! İnsafsızlar. Üç ay denemeymiş ! Üç ayın sonunda sana kararlarının bildireceklermiş. Ne denemesi, ne kararı ya ? Üniversite ikide okuyan birini, çalıştırarak deneyecekler, iyi mi değil mi diye görecekler ve işe mi alacaklar ? Pozisyon ne acaba ? Olsa olsa kalıcı stajyer kadrosuna (= köle) koyarlar. Hatta korkarım güzel bir kız olsaydın şansın belki daha bile yüksek olurdu.

Mesajında bir sürü Türkçe ve yazım hatası var. Hadi, stajyer olarak kabul edildiğin (veya bana yazdığın) için heyecandan elin titredi diyelim, kontrol etsene göndermeden önce ! Harf hatası = trafik kazası !

Sorularına nasıl baktığımı buraya kadar yazdıklarımdan çıkarmışsındır sanırım. Ama yine de ele alalım da, belki okuyanlara bir yararı olur :

1) Bir ajansa kabul edilmek için önce üniversiteni bitir. O zamana kadar çok oku, çok yaz. Yabancı dilini geliştir. Türkçeni geliştir. Ve en önemlisi, hayallere dalma, kimsenin seni kötü kullanmasına yol açma, izin verme !

2) Staj, adı üzerinde, stajdır : “Herhangi bir meslek edinecek olan kimsenin geçirdiği uygulamalı öğrenme dönemi- TDK” Öğrenme yani. Ne kadar öğrenirsen o kadar iyidir. Yeter ki öğren, yeter ki öğretsinler. Amaçları seni ve senin gibileri beleşine kullanmak olmasın. Tost almaya göndermesinler, fotokopi çektirmeye kullanmasınlar. Niyetleri iyiyse, 3 ay olabilir. Tost stajı ise, ertesi gün oradan kaçarsın, böylece stajı acayip kısaltmış olursun.

3) MediaCat kitaplarının çoğunu okuduysan, Reklamcılık Vakfının kitaplarını da oku. Stajına kabul edildiğin ajansın madem kütüphanesi var, kütüphaneden çıkma ! Ne varsa oku ! Notlar çıkar. (Ama bir uyarı : Ya kitapların çoğu İngilizce ise ne yapacaksın ?? MediaCat kitaplarıyla doluysa orası ne olacak ??)

Gerçekçi olalım !