Pazartesi, Ağustos 07, 2006

Rumuz : 'En attendant Godot' - Estragon'un beklediği reklam yazarlığı mıdır ?

Kıt kaynakların etkin kullanımı sorununa 6 sene boyunca bir çözüm bulamadım ve ilerde de bulabileceğimi sanmıyorum. Aslında bunu daha önceden fark etmiştim;hatta iktisat okumaya başlamadan önce bile, ama hayat işte.

Konuya gelirsek...

Sevgili hocam, şuanda size yazmakta olan kişi ilerde ya bir ofiste inanmadığı, sıkıldığı, iş dışında bişiler yapmak için kendini paralıyacağı bir meslek sahibi olacak ya da gene bir ofiste inandığı, kendini yeniden keşfettiği, "İşe yarıyorum galiba" diyebileceği bir meslek sahibi olacak. Öyle olduğunu sanıyorum. Gerçi bu durum benim kuşağımdaki bir çok genç için geçerli bir durum. Herkes, kendisi açısından yeterli yaratıcılığıyla, para kazanmak istiyor ilerki yaşamında.

Ben bir hafta önce Marmara Üniversitesi iktisat bölümünü bitirdim. 6. senem de. Bu 6 sene içinde daha çok tiyatroyla uğraştım aslında. Yani ekonomi konusunda bilgim ve ilgim, tiyatrodakinden daha az diyebilrim. Şimdi hayatımın keskin bir dönemeçindeyim sanırım. Reklamcılık yüksek lisansı yapmak istiyorum (ki bunun için şansım işletme ve iletişim mezunlarından daha az) ve ilerde reklam yazarlığı ya da marka geliştirme üzerine çalışmalar yapmak istiyorum.

Fakat nasıl bir yol çizeceğimi bilmiyorum. Bazı handikaplar var.

Tanıdığım insanlar sayesinde bazı reklam ajanslarına başvurabilirim ancak bu konuda bilgisiz olduğumdan kabul edilmem imkansız gibi gözüküyo. Bu ajanslara stajyer olarak başvurabilirm işi öğrenmek için ama bunun içinde param yok.Para kazanmam gereken bir dönemdeyim. Ailem İstanbul dışında yaşıyor çünkü. Bölümüme ilgili işlere başvurabilirm ama bu sefer reklam yazarlığı hayalimden uzaklaşmış olacağım.

Sizce ne yapmalıyım? Reklamcılıkla ilgisiz bir iş bulup, çalışıp, yüksek lisans mı yapmalıyım? Bir reklam ajansına girip stajyer olarak çalışma riskini üzerime alıp, ailemle karşı karşıya mı gelmeliyim?

Şu anda başvurma şansım olan yerlere başvurup, olası mülakatlarda yerin dibine geçmeyi mi seçmeliyim?

Ya da herşeyi boş verip askere mi gitmeliyim : ) ?

5. bir yol varsa o da olabilir tabi.:)

Bütün bunlara karar vermek içinde az zamanım var açıkçası. Kasımdan itibaren çocuk tiyatrosundan para kazanabilirim ama o zaman da çalışma saatleri nedeniyle reklam ajanslarında stajyer olarak problem yaratırım.

MediaCat ve Reklamcılık Vakfının hangi kitaplarını kesin olarak okumalıyım. Yüksek lisans başvurusunda neler bilmeliyim ve nelere dikkat etmeliyim.

Cevaplarsanız çok teşekkür ederim.

Son olarak bu maili geç bir saatte ve oldukça yorgun bir vaziyette yazdım. Blogunuzu tesadüfen gördüm ve kafam oldukça karışık olduğundan hemen yazmak istedim. Kısacası imla hataları ve düşük cümleler için şimdiden özür dilerim :)

------------

Hmm ! Yine bir dertli, reklamcı olmak isteyen genç...

Size hemen şunu söyleyeyim, ne kadar geç saatte yazıyor olursanız olun, mesajlarınızı, yazılarınızı, hatta aşk mektuplarınızı son birkaç (!) kez kontrol etmeden göndermeyin. Yazım hataları için özür dilemeniz incelik ama o hataları yapmamaya çalışsanız daha yararlı olur size de, Türkçeye de.

İkinci söyleyeceğim şey daha da yürek burkucu : Yazı yazmadan duramayan, sayfalar dolusu yazılar yazan (şiir, öykü, tiyatro oyunu, deneme, günlük, blog, aklınıza ne gelirse işte) biri değilseniz, reklam yazarlığını hiç aklınızdan geçirmeyin. Bir reklam yazarı, filmler, ilanlar yazıncaya kadar [hatta onları yazar olduktan sonra bile] pek çok başka şey yazmak zorundadır. Yazma eylemi ise, o sürece alışkın ve aşık değilseniz, işkencedir. Reklam yazarlığı, evet yaratıcı bir iştir ama, fikir üretmenin ardından gelen yazma sürecini de içerir.

Daha çok tiyatroyla ilgilendiyseniz, tiyatroyu seviyor olmalısınız. Niye o alanda iyi olmak, ilerlemek için bir şeyler okumaya devam etmiyorsunuz ? İktisatçı bolluğu ve maalesef o alanda bilgelik yokluğu var. Bir de siz sürünür olmayın derim. Yani illa yüksek lisans yapacaksanız, bunu o alanı sevdiğiniz için yapın. Hem yüksek lisans gerçekçi reklam ajanslarında, işe hem de reklam yazarlığı işine alınmak için gerekli ve yardımcı da değil aslında.

Bir başka deyişle, ailenizi üzmeyin, kendinizi ve onları parasal sıkıntıya atacak maceralara girişmeyin, askerlik görevinizi aradan çıkarın ve o sürede hayatınızı düşünün. Muhtemelen tiyatroya daha bir sarılacaksınızdır.

Reklam ajanslarında staj angaryasına razı olmak insanlık onuruna aykırıdır. Sahici bir ajansta, sahici bir staj yapabilecekseniz, ne ala. Ama daha önceki paragraflarda söylediklerim önceliklidir, bilesiniz.

Cevap vermekte çok geciktiğimin farkındayım, yaz telaşesine geldi. Özür dilerim.


Not : İlla okuyacağım diyorsanız, ve paranız varsa, Reklamcılık Vakfının bütün kitaplarını, MediaCat kitaplarının reklamcılık alanındakileri okuyabilirsiniz. Reklam Yazarlarının Ortak Defteri diye bir blogumuz var, karıştırıp dertleri vs görebilirsiniz. http://ortakdefter.blogspot.com