Salı, Ağustos 22, 2006

Rumuz : 'enrkm' - Ne gerekiyor ?

Ben 10 yıldır reklam ajansı sahibi bir gencim ilk önceleri çok çok amatörce sadece kartvizit ve radyo reklamı siparişleri alan kendi çapında bir ajans olarak faaliyet gösterdik fakat bu 10 yıl içinde ne yaptıysam büyük firmaların dikkatini çekemedik, çektiklerimizde bizden onlar için düşündüğümüz yaratıcı fikirleri bizden dinleyip daha sonra bu fikirleri kendi ajanslarına uygulattılar ( Pınar sütün Kido meyveli sütleri ile beraber dağıttığı çoçuk oyun hamurları kampanyası burada çocuklar sütle beraber aldıkları oyun hamurlarından yaptıkları şeylerin resimlerini çekip pınar süte yollayacak ve beğenilenler ödüllendirilecekti bu kampanyayı A dan Z ye yazılı bir şekilde pınara yolladık pınar bizi es geçip önerdiğimiz bu çalışmayı başkaları ile yaptı ) ( TC Ziraat Bankası Genel Müdürlüğüne istekleri üzerine çocuklar için porselenden bankaya gidince içindeki paranın kumbara kırılarak alınabilen ve para atıldığında müzik çalan bir kumbara tasarladık fakat banka kumbara dağıtmaktan vazgeçince biz çalışmalarımızın karşılığını yine alamadık)

Benim size sormak istediğim 1-Bu tarz çalışmalarda hakkımı nasıl yedirmem 2- bazı ulusal firmalara satışlarını destekleyebilecek projelerim var bunları onlara hakkımı yedirmeden nasıl ulaştırabilirim

- - - - - - - -

Hmm! Ya büyük bir aceleniz vardı, ya bilgisayar klavyenizde tuşlar eksik. Bütün yazıda, ibret için, bir tanecik virgül var noktalama işareti olarak ! Yazım hatalarını ise saymıyorum...

Kusura bakmayın ama büyük reklamverenlerin dikkatini bu tür dikkatsizlikler içeren yaklaşımlarla çekmeye çalışmamışsınızdır umarım. Yani umarım söz konusu şeyler sadece bana yazdığınız bu kişisel mesajda vardır. Aksi halde, reklamverenlerin sizi ciddiye almasını bekleyemezsiniz.

Öte yandan, reklamverenler, sık sık yazdığım(ız) gibi, dışarıdan ve istenmeden gönderilen fikirlere itibar etmezler. Düzenli, -bazen uluslararası sözleşmelerle belirlenen- sözleşmeyle çalıştıkları ajansları vardır. Ajanslarının, bu düzenli ve sürekli işbirliği içinde, reklamverenin ürünlerini, pazarlarını, tüketicilerini vb bilmelerini beklerler. Yaratıcı fikirler, reklam uygulamaları vs ancak bu bilmenin, tanımanın, analiz etmenin sonucunda çıkar ve bir sürecin sondan bir önceki halkasını oluşturur. (Sonraki aşama da, sonuçları değerlendirmek, bunlara dayanarak ileriye doğru planları gözden geçirmektir.) Bu ajanslar, müşterileri için, çeşitli uzmanlık alanlarında yetişmiş insanlar çalıştırırlar. (Ajansınızı bu yönden de değerlendireceklerdir.)

Bazen, dışarıdan fikir sunan ve fikrin çok muazzam olduğuna inanan reklamcının, o fikrin dünyanın bir yerinde çoktan uygulanmış olduğunu bilmediği bu nedenle fikirlerinin çalındığını veya izinsiz kullanıldığını düşündüğü de olur. Reklamverenler ve reklamcılar bu tür mesleki uygulamaları yayınlardan, uluslararası ağlarından yararlanarak yakından izlerler. Hatta belli bir uluslararası markanın bu tür uygulamaları dünyanın her yerinde yaklaşık aynı olur.

Bazen, uyanık (!) bir orta kademe yöneticisi açıkgözlük eder ve istenmeden gönderilmiş fikirlerin üzerine yatar ! İşte o zaman fazla bir şey yapılamayabilir. Çünkü, o fikirlerin size ait olduğunu kanıtlamanız gerekir ki bu da ülkemizde uzun ve sancılı bir süreç oluyor genellikle. Fikirleri önceden notere kaydettirmek, vs vs gibi önlemlerden söz edilse de, dışarıdan fikir gösterme işinin verimi düşüktür, acılıdır.

Başka türlü söylersek, yaratıcı fikirlerinizi, hakkınızı yedirmeden ulaştırmanın yolları denenebilirse de, size önerim bu stratejiyi bırakmaktır. Önce şirketinizi anlatan sunumlarla, size inanacak, iman edecek müşterileri bulun, yaratıcı fikirlerinizi onlar için geliştirin kullanın. Size iman eden ve para ödeyen birileri, becerilerinizi daha çok hak ederler.

Reklamcılar Derneğinin web sitesine girip dolaşmanızı öneririm. Orada, muteber reklam ajanslarının hizmetlerine, çalışma ilkelerine vb ilişkin geniş bilgi bulacaksınız. Ajansınıza ve çalışma yaklaşımlarınıza bir de onların ışığında bakın. Belki bazı stratejilerinizi değiştirir veya geliştirirsiniz.

Başarılar dilerim, ilginize teşekkür ederim.